اهمیت و ضرورت انجام پاپ اسمیر | آزمایشگاه سلامت

آزمایش پاپ اسمیر بهترین راه برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم است. این آزمایش به شناسایی تغییرات التهابی و پیش‌سرطانی در سلول‌های گردن رحم کمک می‌کند و درمان به موقع می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. توصیه می‌شود زنان فعال جنسی و بالای ۱۸ سال به صورت منظم این آزمایش را انجام دهند.
تصویر آزمایشگاه سلامت
آزمایشگاه سلامت

بروشور های علمی و دقیق پزشکی و آزمایشگاهی

چی تو این بروشور میخونی؟

اهمیت انجام پاپ اسمیر چیست؟

انجام این آزمایش بهترین راه برای کاهش التهاب‌ها، عفونت‌ها و مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم است. به طور کلی، پاپ اسمیر یک روش مؤثر برای پیشگیری از ضایعات گردن رحم می‌باشد. در این آزمایش، تغییرات پیش‌سرطانی احتمالی در سلول‌های این ناحیه کشف می‌شود. درمان به موقع و مناسب می‌تواند از بروز التهابات و سرطان در سلول‌های گردن رحم در آینده جلوگیری کند.

هر چند وقت یک بار پاپ اسمیر لازم است؟

قبلاً توصیه می‌شد که آزمایش پاپ اسمیر پس از اولین آمیزش جنسی یا تا سن ۲۱ سالگی (بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتاده باشد) هر سال انجام شود. اما امروزه برای تمام زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند و بیش از ۱۸ سال سن دارند، این آزمایش توصیه می‌شود.

فاصله‌های توصیه شده بین آزمایش‌ها ۱ تا ۳ سال می‌باشد و بسته به نظر پزشک، این فاصله ممکن است کم یا زیاد شود. در افرادی که رحم با جراحی از بدن خارج شده است (عمل هیسترکتومی)، بسته به نوع عمل جراحی و علت آن، پزشک درباره لزوم انجام پاپ اسمیر تصمیم می‌گیرد.

پاپ اسمیر چیست؟

این آزمایش تغییرات التهابی و پیش‌سرطانی احتمالی را در سلول‌های گردن رحم نشان می‌دهد. اگر تغییرات پیش‌سرطانی در مراحل ابتدایی کشف و درمان نشود، ممکن است به تغییرات سرطانی تبدیل شود.

اگر تاکنون معاینه زنانه توسط پزشک یا ماما برای شما صورت گرفته باشد، روش انجام این آزمایشات را راحت‌تر درک خواهید کرد. پزشک هنگام معاینه زنانه با استفاده از وسیله مخصوصی مقداری از مخاط و ترشحات گردنه رحم را جمع‌آوری کرده و آن را در ظرف مخصوص یا روی لام شیشه‌ای پخش می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد. انجام این کار درد یا ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند. در آزمایشگاه، سلول‌های گردن رحم زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. اگر هنگام بررسی لام زیر میکروسکوپ ضایعات سرطانی دیده شوند، نمونه‌برداری از بافت گردن رحم لازم است. همچنین ممکن است بسته به نظر پزشک، نیاز به تکرار آزمایش پاپ اسمیر باشد.

پیش از انجام آزمایش پاپ اسمیر، برای کسب نتایج دقیق‌تر باید این کارها را انجام داد:

  • پرهیز از رابطه جنسی، شستشوی واژن و استفاده از کرم‌های واژینال تا ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش.
  • اگر در هنگام آزمایش دچار عفونت بوده‌اید، یا تعداد سلول کافی در آزمایش اول به دست نیامده باشد، ممکن است تکرار آزمایش ضروری باشد.
  • از آنجایی که کاهش هورمون زنانه استروژن نیز می‌تواند بر نتایج آزمایش پاپ اثر بگذارد، زنان یائسه نیاز به مصرف استروژن پیش از انجام آزمایش دارند.
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *