تست های تخصصی اسپرم | آزمایشگاه سلامت

آزمایش روی اسپرم شامل تست‌های مختلفی از جمله تست Vitality برای تشخیص تعداد اسپرم‌های زنده و مرده، و تست فروکتوز برای ارزیابی عملکرد ترشحی غدد جنسی مردانه است. همچنین کمبود روی در رژیم غذایی می‌تواند منجر به مشکلات باروری شود. این آزمایش‌ها در آزمایشگاه تشخیص پزشکی سلامت انجام می‌شوند.
تصویر آزمایشگاه سلامت
آزمایشگاه سلامت

بروشور های علمی و دقیق پزشکی و آزمایشگاهی

چی تو این بروشور میخونی؟

آزمایش روی اسپرم

مواد معدنی خاصی برای تولید مایع منی توسط بدن شما مورد نیاز است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها روی (Zn) است. در حقیقت، روی یکی از ضروری‌ترین مواد معدنی است که بدن برای تولید مایع منی و تستوسترون در سطوح بهینه به آن نیاز دارد. روی یک ماده معدنی اساسی است که در چندین فرآیند متابولیسم سلولی مؤثر است. تستوسترون هورمونی است که در درجه اول وظیفه کنترل عملکرد تولید مثلی را بر عهده دارد.

تست تعداد اسپرم‌های زنده

آزمایش Vitality به تعیین دقیق تعداد سلول‌های اسپرم زنده و مرده در انزال از طریق رنگ‌آمیزی ائوزین-نیکروزین می‌پردازد. این تست امکان تمایز بین اسپرم‌های زنده و مرده را فراهم می‌کند. در این روش، ائوزین سلول‌های مرده که دارای سوراخ‌های متعدد در غشای خود هستند را به رنگ قرمز درمی‌آورد، در حالی که نیگروزین یک پس‌زمینه تاریک را برای ارزیابی آسان‌تر فراهم می‌کند. این رنگ‌آمیزی بر اساس یکپارچگی غشای پلاسمایی سلول‌ها انجام می‌شود. این ارزیابی در نمونه مایع منی با تعداد اسپرم دارای حرکت پیشرونده کمتر از ۴۰ درصد توصیه می‌شود.

تست فروکتوز اسپرم

فروکتوز، که توسط یکی از غدد ضمیمه جنسی مرد که سمینال وزیکول نام دارد ترشح می‌شود، منعکس کننده عملکرد ترشحی وزیکول‌های منفی است. تست فروکتوز مایع منی یک تست کاربردی و مهم است که در تشخیص علل احتمالی ناباروری و برخی از ناهنجاری‌های ژنتیکی و وراثتی نقش دارد. همچنین، این تست در ارزیابی و مدیریت ناباروری مردان بسیار کمک‌کننده است. شرایط زیر ممکن است نیاز به انجام این تست را ضروری سازد:

  • میزان تحرک اسپرم‌ها کمتر از ۵۰ درصد باشد.
  • شمارش اسپرم کمتر از ۲۰ میلیون باشد.
  • حجم مایع منی کمتر از ۱/۵ میلی‌لیتر باشد.

در این موارد، باید فروکتوز پلاسما در مایع منی اندازه‌گیری شود. کمبود روی در رژیم غذایی شما ممکن است منجر به کاهش حجم مایع منی و کاهش تعداد اسپرم‌ها شود که می‌تواند مشکلات باروری ایجاد کند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که مکمل‌های روی و اسید فولیک می‌توانند با افزایش تعداد اسپرم و تولید اسپرم سالم، باعث افزایش باروری در مردان شوند.

منابع عالی روی شامل پروتئین‌های حیوانی هستند که بدن سریع‌تر از هر ماده دیگری آن‌ها را جذب می‌کند. نشان داده شده است که روی هم میزان اسپرم تولید شده و هم توانایی حرکت خود به خود و مستقل اسپرم‌ها را بهبود می‌بخشد.

آزمایش‌های فروکتوز، Vitality و سنجش میزان روی (Zn) در آزمایشگاه تشخیص پزشکی سلامت انجام می‌شود.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *