تکنیک QFT-Plus برای تشخیص سل | آزمایشگاه سلامت

تکنیک QFT-Plus یک روش پیشرفته برای تشخیص بیماری توبرکلوزیس است که بر اساس سیستم ایمنی سلولی عمل می‌کند. این تکنیک با تشخیص آنتی‌ژن‌های اختصاصی M.tb و پروتئین‌های ESAT-6 و CFP-10، عفونت‌های سل خفیف و مخفی را با حساسیت و دقت بالا شناسایی می‌کند. این روش سریع و دقیق توسط شرکت QIAGEN آمریکا توسعه یافته است و نتایج آن در ۱۶ تا ۲۴ ساعت آماده می‌شود.
تصویر آزمایشگاه سلامت
آزمایشگاه سلامت

بروشور های علمی و دقیق پزشکی و آزمایشگاهی

چی تو این بروشور میخونی؟

تکنیک QFT-Plus برای تشخیص بیماری توبرکلوزیس

در برخی موارد، بیماری به صورت مخفی و دور از دسترس سیستم ایمنی اتفاق می‌افتد که به تست‌های معمول مانند تست یوستی پاسخ نمی‌دهد. تکنیک QFT-Plus بر اساس بررسی سیستم ایمنی سلولی (CMI) و تشخیص آنتی‌ژن‌های پپتیدی اختصاصی M.tb و سایر ارگانیسم‌های اصلی و پاتوژن این خانواده عمل می‌کند.

پروتئین‌های اصلی ESAT-6 و CFP-10

این پروتئین‌ها اختصاصی بوده و در واکسیناسیون با سویه BCG وجود ندارند. تشخیص این آنتی‌ژن‌های اختصاصی باعث می‌شود که مایکوباکتریوم‌های غیر بیماری‌زا و آتیپیک جدا شده و فقط پاتوژن‌های اصلی تشخیص داده شوند. همچنین، این روش میزان ترشح IFN-γ و سایر سیتوکین‌ها را نیز مشخص می‌کند.

بیماری توبرکلوزیس

بیماری توبرکلوزیس توسط عفونت باکتری M.tb (Mycobacterium tuberculosis) یا به صورت کمپلکس با M.bovis و M.tuberculosis اتفاق می‌افتد. این باکتری‌ها عمدتاً از طریق دستگاه تنفسی و از افراد آلوده منتقل شده و بیماری پس از چند هفته یا چند ماه ظاهر می‌شود. برخی از افراد آلودگی را بدون علامت دارند و در برخی دیگر به صورت بیماری بروز می‌کند.

امروزه، تست‌های پوستی (Cutaneous tuberculosis) تنها تا دو تا سه هفته پس از عفونت ارزش تشخیصی محدودی دارند و نتایج آنها می‌تواند با واکسیناسیون BCG تداخل داشته باشد.

QFT-Plus و حساسیت بالا

QFT-Plus یک مجموعه آنتی‌ژنی پپتیدی است که پروتئین‌های ESAT-6 و CFP-10 را تشخیص می‌دهد. این تکنیک با حساسیت و ویژگی بالا می‌تواند عفونت‌ها و آلودگی‌های سل خفیف و مخفی را شناسایی نماید. این روش جدید توسط شرکت QIAGEN آمریکا توسعه یافته و دارای کاربرد جهانی است.

روش تشخیص بر اساس نمونه خون افراد مشکوک به بیماری بوده و نتایج آن در طی ۱۶ تا ۲۴ ساعت مشخص و گزارش می‌شود.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *